Burgere gjøres klare på Hos Naboen under "Spis for 100". Foto: Sondre Steen Holvik

Spis for 100: – Siste året vi klarer den prisen

Publikumssuksess "Spis for 100" blir dyrere for hvert år som går for restaurantene. - Prisen på 100 kroner er ganske pint. Det er vel siste året vi klarer den prisen, sier byens største restaurantgruppering.

Etter en vanvittig travel uke for byens restauranter legges det allerede planer for hvordan «Spis for 100» skal gjennomføres til neste år. Drøyt 80.000 matretter ble solgt i løpet av sju travle dager.

KRSby har snakket med flere av byens restauranter om hvordan uka har gått, og hva de selv ønsker videre for konseptet.

– Vi gikk inn i det med en holdning om å gi folk en god opplevelse. Det er klart at det er begrenset lønnsomhet med så mange retter solgt for hundre kroner, men det gjelder å være god på mersalg og å gi folk en god opplevelse slik at de kommer tilbake igjen. Vi har hatt kø opp hele trappa mellom klokka 16 og 20 fra onsdag til søndag, sier Raj Sharma, medeier i Mother India.

Raj Sharma ved Mother India har aldri hatt større trøkk under årets «Spis for 100»-uke. Arkivfoto: Ida Søreng

Solgte 5389 retter

Forrige uke var den mest intense i restaurantens 22-årige historie. Grundige forberedelser lå til grunn for resultatet, som ble 5389 hundrekronersretter.

– Det skal være kvalitet på retten, og selvfølgelig et stort volum. Det har tatt noen år å perfeksjonere, og våre tilbudsretter har også stort rom for justering. Alle gjestene velger selv styrke på retten fra styrke 2 til 6 på skalaen, og vi har også vegetar- og veganalternativer, samt alternativer for ulike typer allergier. Dette er basert på lang erfaring, for det er viktig at alle får mulighet til å være med, sier Raj.

Verdien på hundrelappen som kundene betaler synker hvert eneste år, samtidig som råvarene blir dyrere. Dette gjør tilbudsuka stadig dyrere å gjennomføre, noe som var en del av grunnen til at Egon i år valgte å stå over.

– Jeg tror nok at tiden for grundig evaluering av «Spis for 100» kan komme, men jeg vet ikke når. Det må ikke bli umulig å gjennomføre for restaurantene. Samtidig er det et godt innarbeidet konsept som folk kjenner og gleder seg til, med flinke folk bak som driver det fram. Det skulle ikke forundre meg om det blir ny «Spis for 100»-rekord også neste år, sier Raj.

Roger Sande er tydelig på at prisen på 100 kroner begynner å bli ganske pint. Arkivfoto: Kristian Hole

– Ganske pint

Roger Sande, daglig leder i Mat & Uteliv, sier at deres sju restauranter, som Slakter Sørensen, All Inn og Christianssand Brygghus, hadde mange folk innom under «Spis for 100».

– Det har vært en travel uke. Det positive rundt «Spis for 100» er mange nye gjester, skriver han til KRSby i en epost.

De laget tilleggstilbud for å kunne tjene mer penger under uka, slik som også Bakgården gjorde. Besøket uka etter har naturligvis ikke vært like godt.

– Det er helt klart at besøket går litt ned da mange har vært mye ute uka før, men så går det jo seg til, skriver han.

– Det har vært snakk om å endre konseptet til neste år. Hvilke endringer ønsker dere?

– Det skal vel ikke stikkes under en stol at prisen på 100 kroner nå er ganske pint. Det er vel siste året vi klarer den prisen, skriver han.

Claus Oliver Pedersen hos Bakgården. Arkivfoto: Silje Foss Langeland

Lunsj for 100?

Claus Oliver Pedersen, salgs- og markedssjef ved Bakgården, sier at det må ses på nye løsninger for uka.

– Kanskje «Lunsj for 100» og 150 kroner for en middag? Det er tydelig at man må se på andre løsninger. Vi hadde en treretters på Bakgården i år til 250 kroner, som funket veldig bra i tillegg til «Spis for 100»-retten. Vi hadde en 73 prosents økning i år i forhold til i fjor, sier han.

Initiativtakeren bak «Spis for 100», Henning Vestavik, sier at endringer vil skje allerede neste år, blant annet med pris.

– Vil komme en prisjustering

– Vi har jobbet med utvikling av konseptet. En kroneis koster ikke én krone lenger, og det vil blant annet komme en mulighet for prisjustering i konseptet, sier han til KRSby.

Detaljene vil han ikke røpe enda, men det blir endringer.

– Utviklingen av konseptet jobbes med nå, og vi har en plan om å presentere det for våre samarbeidspartnere i mars. Vi har fått flere forskjellige tilbakemeldinger fra både spisestedene, gjester og samarbeidspartnere, og det er naturlig at vi nå utvikler dette videre for framtida. Noe av det vi har gjort før vil vi fortsette med, og andre deler må finjusteres, sier Vestavik.