Egon var med i fjor, men er ikke med i år. Foto: Magnus Nødland Skogedal

Derfor deltar ikke Egon i «Spis for 100»

- Kostnaden på 6000 kroner for deltakelse er også delaktig i vår avgjørelse.

Over 50 forskjellige restauranter er med på årets «Spis for 100»-uke, og mange har også vært med tidligere år. Flere restauranter, slik som Brasserie C, er ikke med i år fordi de har stengt for oppussing. Men Egon har like åpent som før, og var med på kampanjen i fjor. I år er de derimot ikke med. Hvorfor?

– Egon har i flere byer i Norge vært med på tilsvarende de siste årene. Vår erfaring er at antall restaurantgjester i byen ukene før og ukene etter faller. Litt det samme som andre bransjer opplever med «Black Friday», skriver Svein Atle Vermundsen, driftsleder for Egon på Sør- og Vestlandet, til KRSby i en e-post.

Spis for 100: – Et skikkelig godt initiativ

– Februar var en dårlig måned

I fjor hadde Egon tre alternativer til sine kunder; tagliatelle, kyllingkebab og pizzabuffet. Initiativtaker for «Spis for 100», Henning Ross Vestavik, sier at restaurantene som deltar opplever økte besøkstall i ukene etter kampanjen.

– Vi opplever at festivaluka trekker flere folk til byen, og får flere til å bruke Kristiansand. Det mener også restauranteierne. Februar var før en veldig dårlig måned, og derfor la vi «Spis for 100» til nettopp februar, for å øke trafikken, sier han til KRSby.

Kjøkkensjef Ali Moudaib ved Le Monde i Kirkegata sa tidligere denne uka til KRSby at de vanligvis opplever rundt 35 prosent økning i besøket etter at tilbudsuka er over.

Stem fram din «Spis for 100»-favoritt

Initiativtaker for Spis for 100, Henning Ross Vestavik. Foto: Vegard Nekstad

Utfordrende pris

Driftsleder Vermundsen trekker også frem beløpet som kundene betaler, og beløpet restaurantene betaler.

– Vi ser en utfordring med å skulle tilby matretter av gode norske råvarer til kun 100 kroner i rause porsjoner som gjesten blir mett av, og samtidig skulle betale merverdiavgift, skatter, avgifter også videre. Kostnaden på 6000 kroner for deltakelse er også delaktig i vår avgjørelse. Vi har derfor av flere årsaker valgt å stå utenfor dette prosjektet, men har foreløpig ikke tatt stilling til hva vi gjør neste år, skriver han.

Vestavik sier at det er restaurantene selv som avgjør hva de vil servere til tilbudspris, og ønsker Egon hjertelig velkommen tilbake.

Både Egon og Spis for 100 holder døren åpne for hverandre til neste år. Foto: Magnus Nødland Skogedal

«Spis for 100»-menyen er klar: – Håper å slå rekorden

Vil bli større neste år

– Vi legger oss ikke borti hva restaurantene ønsker å tilby. Dette handler om markedsføring, og er man flink til mersalg er det garantert god økonomi i å være med. Det er jo derfor vi har steget fra 12 til over 50 restauranter som er med, fordi restaurantene ser en verdi i å være med på en felles satsning.

– Stemmer det at det koster 6000 kroner for restaurantene å være med?

– Det stemmer. Disse pengene går til markedsføring, restaurantguider, annonsering og nettside. Vi ønsker å fortsette med «Spis for 100», og ønsker Egon velkommen tilbake til «Spis for 100» neste år. Det er ikke sikkert at festivaluka vil bli helt lik neste år, vi ønsker å bli større og bedre, sier han.